19/4/13

Χωριάτικο ψωμί

Επειδή το ταίρι μου τρελαίνεται για χωριάτικο ψωμί, ευτυχώς βρήκα αυτή τη συνταγή που φτιάχνει τέλειο χωριάτικο ψωμί, χωρίς δυσκολία ακόμη και για αρχάριους! 


Υλικά που θα χρειαστούμε:

  • 1 κιλό αλεύρι για χωριάτικο ψωμί 
  • 2 φακελάκια ξηρή μαγιά
  • 750 ml. χλιαρό νερό
  • 1 σφηνάκι λάδι ελιάς
  • 2 κουταλάκια του γλυκού αλάτι

Μερίδες: 2 φρατζόλες του ενός κιλού

Πώς το κάνουμε:

  1. Σε μία μεγάλη πλαστική λεκάνη ρίχνουμε όλο το αλεύρι και τα δύο φακελάκια μαγιά και το αναμειγνύουμε.
  2. Στην συνέχεια ρίχνουμε το αλάτι και σιγά σιγά προσθέτουμε το χλιαρό νερό ανακατεύοντας καλά με τα χέρια μας.
  3. Ζυμώνουμε το μείγμα με δύναμη ώστε να γίνει δυνατό και να μην κολλάει στα χέρια.
  4. Σκεπάζουμε καλά την λεκάνη με τη ζύμη με μια πετσέτα και από επάνω ρίχνουμε μια κουβέρτα.
  5. Το αφήνουμε για τουλάχιστον δύο ώρες σε ζεστό μέρος ώστε να διπλασιαστεί ο όγκος του.
  6. Στην συνέχεια ρίχνουμε το σφηνάκι με το λάδι ελιάς και ζυμώνουμε πάλι με δύναμη τη ζύμη μας.
  7. Σημαντικό εάν δεν έχουμε αντικολητικό ταψί ή φόρμα, λαδώνουμε και κατόπιν αλευρώνουμε το σκεύος που θα χρησιμοποιήσουμε για να μην μας κολλήσει το ψωμί,
  8. Αφού τοποθετήσουμε τη ζύμη στην φόρμα ή το ταψί, το χαράζουμε με ένα μαχαίρι κατά μήκος.
  9. Άν θέλουμε μπορούμε να τα πασπαλίσουμε με σουσάμι ή μαυροκούκι, αφού πρώτα ψεκάσουμε το ψωμί με λίγο νερό, και μετά ρίχνουμε τους σπόρους, ώστε να κολλήσουν. 
  10. Αφού έχουμε προθερμάνει τον φούρνο στους 180 βαθμούς για δέκα λεπτά,τοποθετούμε την φόρμα στην μεσαία σχάρα γυρίζοντας τον διακόπτη της κουζίνας κατά προτίμηση στον αέρα και σε θερμοκρασία 180 βαθμών. Η διάρκεια του ψησίματος είναι 40 λεπτά στους 180 βαθμούς.
  11. Όταν είναι έτοιμο το ψωμί μας το ξεφορμάρουμε και το αφήνουμε κατά προτίμηση επάνω σε μια σιδερένια σχάρα του φούρνου μας, μέχρι να κρυώσει τελείως και να φύγει η υγρασία των ατμών, από το ψήσιμο.Αφού κρυώσει, το κόβουμε σε φέτες.
 

14/4/13

Χόρτα: ένας πολύτιμος σύμμαχος

 
Χαμηλή σε θερμιδική αξία αλλά με πολλαπλά ωφέλη για τον οργανισμό μας, η κατανάλωση χόρτων αποτέλεσε από παλιά βασικό μέρος της ελληνικής διατροφής. Η ποικιλία χόρτων που φυτρώνουν στην ελληνική ύπαιθρο σε συνδυασμό με το εύκολο μαγείρεμά τους, συνετέλεσαν προς την κατεύθυνση αυτή. Ειδικότερα σε δύσκολες εποχές όπου υπήρχε έλλειψη τροφίμων, η κατανάλωση χόρτων είτε βραστών είτε ωμών σαν σαλάτα, είτε ακόμη και ως γέμιση σε πίτες, αποτέλεσε πολύτιμη βοήθεια στην επιβίωση αναρίθμητων ανθρώπων. Η καθημερινή κατανάλωσή τους αποτελέσε τη βάση της μεσογειακής διατροφής. 
Τα τελευταία πενήντα χρόνια, με την σταδιακή αστικοποίηση της ελληνικής κοινωνίας, την είσοδο της γυναίκας στον εργασιακό χώρο, την έλλειψη χρόνου και την άνοδο του βιοτικού επιπέδου, άλλαξε το παραδοσιακό μοντέλο της μεσογειακής διατροφής και υιοθετήθηκε περισσότερο το δυτικό. Επομένως, η κατανάλωση χορταρικών παραγκωνίστηκε, και αυξήθηκε η κατανάλωση κρέατος.
Ωστόσο, τα τελευταία πέντε χρόνια, η στροφή σε ένα πιο υγιεινό τρόπο ζωής αλλά και η οικονομική κρίση επαναφέραν την κατανάλωσή τους. Τα άγρια χόρτα που φυτρώνουν στους αγρούς είναι ιδιαίτερα πλούσια σε βιταμίνες C, φλαβονοειδή, πολυφαινόλες, ω-3 λιπαρά οξέα και σε α-λινολενικό οξύ, συστατικά που συνεισφέρουν σημαντικά στην αντιοξειδωτική ικανότητα του οργανισμού.
Τα σημαντικότερα χόρτα της ελληνικής υπαίθρου είναι τα εξής:
  •  ραδίκια (άγρια ραδίκια)
  • αντίδια (ήμερα ραδίκια)
  • βλίτα
  • γλιστρίδα
  • καυκαλήθρα
  • βρούβες
  • ζοχιά
  • μάραθο
  • τσουκνίδα
  • σπανάκι
  • ρόκα
  • βλίτα
  • σπαράγγια
  • σέσκουλα
Το μάζεμα των άγριων χόρτων για βρώση θέλει εμπειρία και γνώση γιατί όλα τα χόρτα δεν τρώγονται και εκτός αυτού υπάρχουν χορταρικά δηλητηριώδη και επικίνδυνα. Για το λόγο αυτό όσοι μαζεύουν χόρτα και δεν έχουν αρκετές γνώσεις, προτιμούν να μαζεύουν μόνο ένα ή δυο είδη χόρτων, τα οποία και αναγνωρίζουν με ευκολία.
Αλλιώς υπάρχουν και τα καλλιεργήσιμα χόρτα, τα οποία μπορεί εύκολα κάποιος να προμηθευτεί από τα διάφορα δίκτυα πώλησης ειδών μαναβικής (S/M, λαϊκή αγορά και μανάβικο). Όπως και να τα προμηθευτείτε η διατροφική τους αξία είναι αναμφισβήτητη.

Όπως είπαμε προηγουμένως, η συνταγή για τα βραστά χόρτα είναι πολύ απλή:

Αφού αφαιρέσουμε τα κομμάτια που δεν είναι καλά, τα πλένουμε καλά, ώστε να φύγουν όλα τα χώματα. Βάζουμε μια μεγάλη κατσαρόλα με άφθονο νερό να βράσει. Μόλις το νερό αρχίσει να κοχλάζει, τότε ρίχνουμε 1 κουτ. σούπας αλάτι, ανακατεύουμε και μετά από 5 λεπτά ρίχνουμε μέσα τα χόρτα. Ανακατεύουμε με μια ξύλινη κουτάλα, και αφού βράσουν, μετά από 5 λεπτά τα στραγγίζουμε από το νερό. Αλατίζουμε, ρίχνουμε το χυμό λεμονιού και το λάδι και καλή μας όρεξη! Τρώγονται και ζεστά και κρύα.
 

 

Γιαουρτοζελέ

Βρισκόμαστε στην καρδιά του καλοκαιριού και οι τελευταίοι Αθηναίοι εγκαταλείπουν βιαστικά το κλεινόν άστυ με αεροπλάνα και βαπόρια και με...